dinsdag 25 juni 2019

Stapdag 11 - 28km : Tretten - Ringebu

Half vijf, de regen tikte op mijn tent ,... opstaan om de was binnen te halen, bijna droog. Dat was al een meevaller. Terug mijn slaapzakske in, ooglappen op en verder slapen. De regen zou de ganse dag aanhouden. Half zeven, eten in de tent, boeltje inpakken, geen sinecure, maar, al zeg ik het zelf, mijn organisatie was perfect. 
8u, de baan op, of beter gezegd, 't bos in. Het startte meteen zeer pittig.
Gecombineerd met een regenpak is dat zweten geblazen. 
Ik heb drie hoeden bij. Mijne  zonnehoed, (van mijn dochter gekregen en die heeft al uitstekende diensten bewezen). Ne regenhoed, volgens de Jan ne lelijke maar kwam vandaag goed van pas, en een rendierhoedje,  die ik in 't kort ga gebruiken om schalks dicht bij herten en elanden te sluipen om foto's te maken.
Onderweg nog eens ne pelgrim ontmoet. Uit Hongarije, ook al verschillende camino 's gedaan, hij deed 40 km per dag. Stoere sympathieke  boy. Later zou ik hem nog twee maal ontmoeten, maar  hij stapte verder dan Ringebu.
De wegen lopen nu minder schuin, minder verkeer en dan kan je in het midden op de bolle kant van de weg lopen. Veel beter. Blijkbaar is het in Noorwegen wel verboden om vijf meter vlakke baan aan te leggen. Met de afstanden kan ik gerust spelen, daar zit goe wa rek op, maar het zijn die verdomde hoogtemeters die in de benen kruipen. De afstand naar Trondheim per auto is ook 60 km korter dan het pelgrimspad. Dat werd bevestigd door twee borden niet ver van elkaar.
Heel onverwachts een staafkerk, indrukwekkend schóón! 100 NOK, maar gratis voor pelgrims. Toen ik naar buiten ging smeten ze juist 100 man, twee toeristenbussen binnen.
Ik zag veel motards volledig bepakt reizen. Ik maakte de bedenking "Wat ze daar aan vinden in die strontregen?" Weer wat te rap waarschijnlijk met etikettekes plakken op anderen, daar zijn we toch o zo goed in hé. Ik was zelf ook door en door nat. Ieder zijn ding zeker?
De hostal, 1 kamer vrij voor 4 personen. Ik moest voor 4 personen, heel de kamer dus, betalen, 450 NOK. De dame in kwestie was wel zo sympathiek om me 100m verderop een B&B aan te wijzen voor 300 NOK. Tshirt, dun truitje met lange mouwen, regen jas en broek, hoed, tent ... heel veel materiaal moest ik terug kunnen wassen en/of drogen. Ik was erg blij met deze oplossing, alleen de tweede B is niet in de prijs inbegrepen. Maar ik was al voorzien.
Daarnet wat overschot van rijst gekookt met zelfgedroogde beef jerky, champignons, courgette, paprika, kruiden en kippenbouillon. Lekker goedkoop gegeten.
Nu mijn gedroogde tent nog inpakken en bedje in. In dit dorpke is geen kat meer op straat.
Morgen ben ik in  de helft van mijn camino... 320 km.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten